Nadír - Megjelent az Exitus
A tavalyi „Underground Heroes” feldolgozás-album kitérője után itt van a negyedik teljes Nadír album, az „Exitus”. Elődjéhez, az „Eco-ethic”-hez (2010) és a már kialakult zenei, illetve hangzásvilágukhoz képest nem történt gyökeres változás, viszont ismét sikerült előrelépniük, ami a változatosságra és a dalközpontúságra, valamint az igényes, tartalmas szövegekre való törekvéseiket illeti.
A számok írása és a felvétel az „Underground Heroes”-on kialakult munkamódszerrel zajlott. Erre valójában rá is kényszerültek, hiszen dobosuk, Fekete Szabolcs egy ideje Svájcban él és dolgozik, így nem csak a saját témáit rögzítette ott, hanem a lemez keverését is kint végezte, az Interneten hidalva át a távolság adta nehézségeket, de az eredménnyel maradéktalanul elégedettek. A hangzásuk az old school hagyományokon alapszik, ami a jövőben sem fog változni, és a rájuk jellemző nyers, gitárközpontú megszólaláson ezúttal is csak annyit frissítettek, amennyire szükségét érezték és izgalmasnak találták. Igyekeztek azért nem önismétlő megközelítéssel kicsit megfrissíteni a zenéjüket, illetve a hangzásukat (lásd-halld: Kingdom of Sorrow).
Ez alkalommal is házi demózás előzte meg a tényleges felvételeket. Ennek során ismét rengeteget csiszolták a témákat, ám az eddigi tapasztalatok nyomán most hamarabb dőlt el, mely témák mehetnek át Szabolcs és Czetvitz Norbert gitáros, dalszerző szűrőjén, és a szerzemények hamarabb nyerték el végleges formájukat. Összesen tizennégy dal született, ezek közül végül kilenc került fel a lemezre.
Az „Exitus”-on is igyekeztek minél több oldaláról bemutatni a Nadirt, és éppúgy megtalálhatók a lemezen a militáns death metalos, mint a súlyos doomos pillanatok vagy az energikus hardcore elemek. A dalokban végig ezek ötvöződnek különböző arányban: az éles dinamikai váltásokra épülő Plunderers Of The Earth (ezzel, illetve az ehhez készített videoklippel vezetik fel az albumot) tipikusan e három alkotóelem ötvözete, az Altamira és az Indirect Genocide ízig-vérig doom / death, míg a nyitó We're Here For A Cause-ban vagy a Steal To Breedben a death metal és a hardcore keveredik. Ami közös a számokban, az a letisztult felépítés, valamint a fogós riffek és refrének. Az énektémákat szintén a könnyen megjegyezhetőséget szem előtt tartva dolgozták ki, erre a kötött pályára „állítva rá” magukat a dalszövegeket. A záró, kilenc perc körüli The Last One In The Wild ezzel szemben a legösszetettebb és legmerészebb szerzemény, amely valaha kikerült a kezük alól. A benne átélhető hangulati váltások miatt a leginkább előremutató is.
Szövegileg minden eddiginél alaposabban, mélyebben tárgyalják az állatvilággal foglalkozó témákat, több oldalról körüljárva a kérdéskört: az állatokkal szembeni, a mindennapi életben tapasztalható kíméletlen bánásmód elleni indulatos felszólalások (Steal To Breed, Dog Abuser), a viszonylag közeli múltban kihalt vagy a kipusztulás szélére sodort fajok sorsát szemléltető szövegek (Hyrcanian, Overfishing / Gone By 2048) vagy az előző lemez The Prometheus Deception nótájának elvontabb vonalát folytató, de a koncepcióba szervesen beépülő történelmi ihletésű témák (Altamira, Indirect Genocide) egyaránt születtek.
Külön öröm számukra, hogy az album elkészítésében olyan ismert és elismert zenészek is részt vettek, akikkel egyben jó baráti viszonyt is ápolnak, és akik a Nadir által képviselt zenei irányvonallal, illetve mondanivalóval egyaránt tudnak azonosulni. A We're Here For A Cause visszatérő sorai és a Dog Abuser bevezető prózája Jakab Zoltánhoz (ex-Newborn, Bridge To Solace) fűződik, az Overfishing / Gone By 2048 refrénjében Tony J. Jelencovich (Transport League) szerepel, a The Last One In The Wildban pedig Greg Bennick (Trial) vállalt egy spoken word részt. Ez utóbbi számban, valamint az Indirect Genocide-ban cselló is hallható, ezen a hangszeren Barta Gyöngyi (Képzelt Város) működött közre.
Ezt az összefogást – egyfajta underground összetartást, egy ügy melletti kiállást – jelképezi az „Exitus” borítója is a rajta látható egymásba fonódó kezekkel.
Az anyag (akárcsak minden eddig megjelent anyaguk) ingyenesen letölthető a Nadir hivatalos honlapjáról www.nadir-official.com , CD formátumban pedig – a hagyományoknak megfelelően – a koncerteken osztogatják majd ingyenesen. A legközelebbi publikus időpontok: június 30-a (Sz.A.R. fesztivál), illetve július 30-a, amikor is az amerikai Red Fang előtt játszanak a Dürer Kertben. A zenekarral kapcsolatos aktualitások naprakészen követhetők az együttes Facebook oldalán: www.facebook.com/Nadirhungary
www.nadir-official.com
www.facebook.com/Nadirhungary
www.youtube.com/user/nadirmetal
[2012-05-15 19:30 feltöltő: Zsófi]